سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت پوست

شاید نتیجه گرفتن از یک محصول مراقبت از پوست، سریع و آسان نباشد. اما کارهایی هست که در زندگی روزمره انجام می دهیم و با ترک آن ها می توانیم نتایج خیره کننده ای در مورد کیفیت پوستمان بگیریم

 

با انجام این کارها کیفیت پوست از بین میرود

 

1 ) خوابیدن با آرایش

اولین قدم برای مراقبت از پوست این است که هرگز با صورت آرایش کرده نخوابید.

پاک نکردن آرایش نه تنها شما را پیر خواهد کرد، بلکه به پوست این اجازه را نمی دهد تا در طول شب استراحت (ریکاوری) کند تا انعطاف پذیری و رطوبت خود را در طول روز حفظ کند.

 

2 ) استفاده از کرم های در دار

اگر از یک محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنید که در شیشه (یا ظرف با در بزرگ) قرار دارد، باید بدانید که در هر بار استفاده مقداری میکروب که روی انگشتان دستتان هست را وارد آن می کنید. همچنین محصولات ضد پیری، به علت دارا بودن آنتی اکسیدان، وقتی در مجاورت هوا قرار می گیرند اکسیده می شوند و خاصیت خود را از دست می دهند.

 

بنابراین بهتر است از پماد یا از کرم های پمپ دار یا داخل تیوب، که هوا به آن ها نفوذ نمی کند استفاده کنید.

 

3 ) فراموش کردن ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب فقط وقتی می خواهیم آفتاب بگیریم ضروری نیست. باید هر روز و در هر هوایی از آن استفاده کنیم. بهتر است از کرم هایی با اس پی اف بالای 30 که دارای زینک هستند استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

4 ) دیر خوابیدن – کم خوابیدن

دلیل این که پوست شما بعد از کم خوابی تیره و خسته به نظر می رسد این است که خواب برای پوست شما مقوی است. بنابراین وقتی چند شب پشت سر هم کم خوابی دارید پوستتان سوخت مورد نظر خود را دریافت نمی کند. همچنین بی خوابی چنان تنش زا است که باعث می شود همه ی بدن، از جمله پوست رادیکال های آزاد تولید کند و بنابراین بی رنگ و خسته به نظر آید.

 

5 ) کندن و فشردن جوش ها

کندن جوش ها تنها باکتری را به بقیه نواحی صورت پخش می کند. در مقابل وسوسه  کندن آن مقاومت کنید و اگر نتوانستید تنها صورت خود را با یک دستمال مرطوب پاک کننده صورت پاک کنید. اگر جوش آماده تخلیه شدن باشد با همین کار خالی می شود. بدن بسیار باهوش است و خودش می داند که جوش ها کی باید از بین بروند!

 

6 ) حمام آب داغ

درست است که بعد از یک روز کاری طولانی و خسته کننده، هیچ چیز مثل یک حمام داغ نمی تواند خستگی را از تن بیرون کند، اما این را بدانید که اّب داغ پوست بدن را تبدیل به یک محیط خشک و پوسته پوسته می کند. برای حفاظت از پوست با دمای آب کمتر حمام کنید.

 

7 ) سولاریوم

تحقیقات نشان می دهد، تخت های آفتاب یا همان سولاریوم نه تنها با سرطان پوست ارتباط مستقیم دارند، بلکه باعث قرمز شدن و سوختگی های پوستی نیز می شوند. اگر می خواهید به این طریق برنزه شوید، در تصمیمتان تجدید نظر کنید.

 

8 ) لایه برداری بیش از حد

درست است که لایه برداری از پوست مفید است، اما نباید بیش از حد این کار را انجام دهید. استفاده ی بیش از حد از پاک کننده ها و لایه بردار ها نه تنها کیفیت پوست را تقویت نمی کند که باعث قرمزی و حساسیت بیشتر آن نیز می شود.

 


بسیاری از خانمها با اینکه پوست صورت خوبی دارند اما پوست گردن شان چروک خورده است. در این مطلب با روش هایی برای پیشگیری از چروک پوست گردن آشنا می شویم.

 

اگر در بخش ضد پیری یک فروشگاه محصولات زیبایی توقف کرده باشید، فکر می کنید تمام نشانه های پیری در فاصله بین چانه و پیشانی شما دیده می شود. ولی پوست گردن شما با همان پوست پوشانده شده است و مانند صورت تان در معرض اثرات پیری قرار می گیرد، البته این را هم درنظر بگیرید که مراقبت بسیار کمتری هم می شود. مهم نیست صورت تان چقدر جوان به نظر برسد، اگر گردنی پر از چین و چروک داشته باشید.

 

قبل از این که مجبور شوید آن را با روسری و لباس های یقه دار پنهان کنید، در نظر داشته باشید: با راهنمایی های متخصص پوست که در ادامه می خوانید، می توانید از خشکی و چین و چروک پوست گردن تان در آیند پیشگیری کرده و آسیب هایی که تا به حال به پوست گردن تان وارد شده را برعکس نمایید.

 

یک مکمل کلاژن بخورید

دکتر تونکس متخصصی در زمینه جلوگیری از پیری، گفت: مکمل های کلاژن حاوی اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) استفاده کنید، ترکیباتی که به پوست کمک می کند آب بیشتری را جذب کند و در نتیجه جوان تر دیده شود. براساس مطالعاتی که موسسه تحقیقاتی کلاژن در کیل، آلمان داشته است، زنانی که یک مکمل کلاژن 2.5 گرمی، یک بار در روز به مدت 8 هفته استفاده می کردند، شاهد 20 درصد کاهش چین های اطراف چشم شان بودند.

 

این خبر مسلما خبر خوبی برای پوست گردن تان است (و هر جای دیگر که نگران چین و چروک آن هستید) پس از یک دوره آزمایشی 8 هفته ای سطح پروکلاژن شرکت کنندگان، یک پیش ساز کلاژن، به میزان 65 درصد افزایش داشته است. این یعنی، داشتن کلاژن بیشتر برای حمایت از سلول های پوست و سفت تر شدن ظاهر پوست در طول زمان، که به معنی جوان تر به نظر رسیدن پوست گردن هم هست.

  

عرق کردن

تحقیقات جدید دانشگاه مک مستر (McMaster)  کانادا بیان می کند، ورزش می تواند روند پیری را معکوس کند. دانشمندان نمونه های پوستی از افرادی که قبلا اشخاص بی تحرکی بوده اند را قبل و بعد از ورزش با شدت متوسط، به مدت 3 ماه و 2 بار در هفته، مورد بررسی قرار دادند. رژیم تناسب اندام جدید سن ظاهری شرکت کنندگان را کاهش داده بود. نمونه های درم (لایه پوست که بلافاصله زیر لایه سطحی قرار دارد) پس از ورزش ضخیم تر و انعطاف پذیر تر شده بود که هر دوی این ویژگی ها نشان دهنده جوان تر شدن پوست است. و برخلاف درمان های گران قیمت صورت، این اثرات جوان کننده، روند پیری را حتی روی پوست زیر چانه برعکس می کند.

 

پوست را با ویتامین C بپوشانید

ویتامین C فقط برای خوردن نیست، روی پوست تان هم از آن استفاده کنید. هنگامی که با یک مرطوب کننده ضد آفتاب همراه می شود، مطالعات نشان می دهد که ویتامین آنتی اکسیدان به صورت موثری میزان محافظتی کرم ضدآفتاب را دوبرابر می کند ( پوست شما خسارت کمتری از نور آفتاب می گیرد) و تجدید سلول های پوست را بهبود می بخشد.

 

محققان معتقدند، این تاثیر به این علت است که ویتامین C سیستم دفاعی طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد تولید شده در اثر اشعه ماوراء بنفش را بهبود می بخشد. بئاتریس مولینا (Beatriz Molina) متخصص پوست و بنیانگذار کلینیک پوست مدیکاس  (Medikas skin clinic) در انگلستان، پیشنهاد می کند رژیم روزانه گردن تان را با سرم های حاوی اسید ال اسکوربیک (L-ascorbic acid)، یک نوع ویتامین C که به راحتی جذب پوست شده و سبب تقویت کلاژن سازی می شود، شروع کنید تا پوست گردن تان حالت الاستیک خود را حفظ کند.

شب ها امگا بخورید

اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 ابزاری ضروری برای تولید طبیعی کلاژن بدن هستند. و بهترین زمان برای افزایش آن ها در شب است. زمانی که به خواب می روید، بدن شما به سختی در حال تلاش برای بازسازی غشای سلولی و پوست شماست، از جمله پوست گردن تان که همواره در معرض آسیب است می تواند از هر گونه آسیب شیمیایی یا فیزیکی که در طول روز دیده، بهبود پیدا کند.

 

اگر بعد از ساعت 6 بعد از ظهر مکمل امگای خود را مصرف کنید، بعید به نظر می رسد که هنگام خواب در بدن تجزیه شده و به عنوان سوخت برای عملکردهای بدن استفاده شود، بنابراین بدن تان می تواند برای ترمیم پوستی از آن ها استفاده کند. سالاد یا ساندویچ هایی با روغن بذر کتان را برای دریافت مقداری از اسیدهای چرب امتحان کنید و غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی آب سرد یا آووکادو را به عنوان قلم اصلی خوراکی روزانه تان استفاده کنید.

 

از آسیب های نور خورشید به دور باشید

به گفته آنیتا استارنهام (Anita Sturnham) بنیانگذار کلینیک نوریس (Nuriss clinic) در انگلستان، پوست تان روزانه در معرض انواع حمله های محیطی قرار دارد، ولی اشعه های ماورا بنقش خورشید (UVA/UVB) بزرگترین عامل ایجاد آسیب های پوستی توسط رادیکال های آزاد هستند. این آسیب ها برگشت ناپذیر بوده و روند پیری را تسریع می کند، این امر به صورت خاص روی گردن تاثیر بیشتری می گذارد چون تقریبا همیشه در معرض نور خورشید است( البته این اتفاق در کشور ایران به دلیل حجاب خانم ها کمتر است).

 

قبل از این که از منزل خارج شوید، از یک ضد آفتاب با حداقل، SPF30 یا بیشتر که در مواد تشکیل دهنده آن از روی و تیتانیوم نام برده شده باشد، استفاده کنید. این دو ماده معدنی به صورت فیزیکی از پوست تان در مقابل اشعه های UVA/UVB محافظت می کنند.

 

از یک پاک کننده قوی تر استفاده کنید

اجازه دادن به به سلول های مرده پوست برای اینکه مدت طولانی روی سطح پوست بمانند، به طور طبیعی باعث پیرتر نشان دادن پوست می شود و از آنجایی که ما تمایل کمتری به شستن پوست زیر چانه داریم، اغلب پوست گردن نادیده گرفته شده و پیرتر به نظر می رسد.

 

جایگزینی سلول های پوست این ناحیه را با تکنیک های لایه برداری پوست ملایم سرعت بخشید. به عنوان یک راه حل در دسترس پیشنهاد می کنیم، از براش هایی که سلول های مرده پوست را جدا می کنند و از پاک کننده آرایشی قوی که حاولی اسید گلیکولیک (glycolic acid) است و می تواند به آرامی سطح پوست را لایه برداری کند، استفاده کنید.

 

در زمان خواب پوست تان را سوپرشارژ کنید

حالا که پوست تان را لایه برداری کردید، پوست تان به راحتی قادر به جذب مواد فوق العاده ضد پیری برای گردن تان خواهد بود، یعنی رتینول. رتینول به از بین رفتن منافذ، بهبود کلاژن سازی، کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک کرده و جایگزینی سلولی را سرعت بخشیده و لک های پوستی را کاهش می دهد. با این حال رتینول به نور خورشید واکنش نشان داده و میتواند قابلیت دفاعی پوست در مقابل آثار خراب کردن کلاژن اشعه های UVA/UVB را اگر در طول روز مصرف کنید، تضعیف کند. بنابراین از کرم شب که حاوی رتینول باشد، قبل از خواب استفاده کنید.


هیچ‌کس حلقه های تیره پای چشم را دوست ندارد. خیلی‌ها انوع راه‌ها را امتحان کرده‌اند تا این حلقه‌ها را مخفی کنند. متاسفانه، این‌کار اصل این مشکل را از بین نمی‌برد. خوشبختانه یک راه ارزان و ساده برای حذف این حلقه‌های تیره وجود دارد. برای این چاره طبیعی به سه چیز نیاز دارید:

 

دانه‌های قهوه تازه یا خیس خورده(آسیاب شده)

دانه‌های فلفل سیاه

روغن نارگیل

مقدار ثابتی در این دستور وجود ندارد. بهترین راه این است که با مقادیر مختلف این مواد، امتحانش کنید تا ببینید کدام ترکیب برای شما و نوع پوست‌تان بهترین تاثیر را دارد.

 

دستورالعمل:

این مواد را باهم ترکیب کنید.

با نوک انگشت، این ترکیب را به آرامی روی پوست زیرچشمان‌تان بمالید.

بگذارید حداقل 5 تا 10 دقیقه بماند تا شروع به خشک شدن کند.

برای پاک کردن، از یک پارچه نخی مرطوب استفاده کرده و تمیزش کنید.

درپایان، از یک مرطوب کننده یا هر محصول پوستی دیگری که معمولا استفاده می‌کنید برای پوست این قسمت بکار ببرید.

 

این راهکار طبیعی را می‌توانید چند بار در هفته انجام دهید، کاملا طبیعی و مطمئن است. امشب امتحان کنید و نتیجه‌اش را خودتان ببینید!

 


پوست چرب معمولا مراقبت بیشتری نیاز دارد چرا که زودتر آلودگی های اطراف را به خود می گیرد. بنابراین بیشتر در معرض مشکلاتی نظیر جوش یا منافذ باز قرار دارد. پوست چرب معمولا چربی طبیعی بیشتری را تولید می کند بنابراین برای کنترل این چربی نیاز است تا مراقبت بیشتری از پوست صورت بگیرد.

 

برای از بین بردن  چربی پوست و جلوگیری از بوجود آمدن جوش و لک های پوستی می توانید از ماسک صورت مخصوص پوست چرب کمک بگیرید. انواع این ماسک ها را می توانید در خانه و با مواد طبیعی که دارید تهیه کنید و با استفاده از آنها چربی پوستتان را کنترل کنید.

 

به غیر از اینکه می توانید در داروخانه ها انواع شوینده های صورت و ماسک های صورت مخصوص پوست چرب را تهیه کنید، خودتان نیز می توانید درمانگر خودتان باشید و با استفاده از آنچه در خانه دارید به بهبود و کنترل پوست چرب کمک کنید.

 

1 ) ماسک صورت موز برای پوست چرب

این ماسک صورت بهترین ماسک برای پوست چرب است. برای تهیه این ماسک به مواد زیر احتیاج است :

 

1 عدد موز، 1 قاشق غذاخوری عسل و یک پرتقال یا لیمو

موز را له کرده و با عسل مخلوط کنید. شما می توانید این دو را در مخلوط کن نیز با هم ترکیب کنید. چند قطره آب لیمو یا آب پرتقال به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورت بگذارید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید و در نهایت با کرم مرطوب کننده کمی چرب کنید.

 

2 ) ماسک صورت پوست پرتقال برای پوست چرب

پوست پرتقال یک ماده موثر و طبیعی برای کنترل چربی پوست است. پوست پرتقال را خشک کنید تا حدی که بتوان آن را پودر کرد. پودر را با آب یا ماست ترکیب کنید تا یک ماسک صورت موثر برای پوست چرب بسازید.

 

این ماسک صورت طبیعی به خوبی می تواند منافذ پوست را تمیز کند و در عین حال چربی اضافی پوست را از بین می برد.

 

3 ) ماسک صورت گوجه فرنگی برای پوست چرب

ماسک صورت گوجه فرنگی برای کنترل چربی پوست بسیار موثر است چرا که میزان چربی اضافی پوست را از بین برده و در عین حال منافذ بیش از حد باز پوست را نیز به اندازه مناسب می بندد.

 

ساده ترین روش تهیه ماسک صورت گوجه فرنگی این است که گوجه فرنگی را له کنید و روی پوست چرب بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس پوست را بشویید.این ماسک را می توانید دو یا سه بار در هفته روی صورت بزنید تا به سلامت پوست کمک کنید.

 

4 ) ماسک صورت آب لیمو برای کنترل پوست چرب

لیمو برای پوست صورت بسیار موثر است، برای کاهش لک و یا التهاب و همچنین برای زمانی که می خواهید چربی پوست را کنترل کنید. آبلیمو سرشار از ویتامین C است، بنابراین برای پوست چرب بسیار مفید است. فایده دیگر آب لیمو برای پوست این است که رنگ پوست را روشن می کند.

 

افرادی که پوست چرب دارند بیشتر در معرض لک، جوش های سرسیاه یا معمولی قرار می گیرند و آبلیمو به خوبی می تواند کاری کند تا این مشکلات پوست برطرف شوند.

 

روش کار ساده است، می توانید آب لیموی طبیعی را گرفته و روی قسمت های چرب پوست بمالید تا از شر چربی آن خلاص شوید. حتی افرادی که احساس می کنند پوست بدنشان نیز چرب است می توانند مقداری آبلیمو به پوستشان بزنند یا در وان حمام خود آب لیمو بریزند

 


اکثر افراد از اسکراب لایه بردار صورت و بدن استفاده می کنند، اما تعداد کمی هستند که از لایه بردار لب استفاده کنند.

 

لب ها عضوهای بسیاری حساسی هستند که اغلب فراموش می شوند. پوست لب نازک تر از بقیه نواحی بدن است و به همین علت هم بسیار زود خشک و پوسته پوسته می شوند.

 

لایه برداری طبیعی لب با اسکراب شکری دست ساز، یکی از بهترین راهها برای مرطوب کردن لب و دور کردن سلول های مرده از اطراف آن است.

 

چرا از لایه بردار لب استفاده کنید؟

تا پوست های مرده که اغلب خشک می شوند را از بین ببرید.

لایه ی سالم، مرطوب و صاف لب ها را بیرون می آورید که آب بیشتری از نوشیدنی ها و رطوبت بیشتری از مرطوب کننده های لب جذب می کند.

 

شکر شاید برای سلامتی شما مفید نباشد اما وقتی نوبت به لایه برداری می رسد یکی از بهترین هاست.

 

چطور اسکراب طبیعی لب درست کنیم؟

 

مواد لازم برای اسکراب لب :

شکر قهوه ای : 2 قاشق غذا خوری

شکر قهوه ای یک لایه بردار عالی است و از لایه بردارهای دیگر مثل نمک ملایم تر عمل می کند.

 

روغن نارگیل ارگانیک :1 قاشق غذاخوری

روغن نارگیل حاوی اسید های چرب و آنتی اکسیدان است که پوست را تغذیه می کنند.

 

عسل طبیعی : 1 قاشق چای خوری

عسل به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. همچنین عسل طبیعی دارای خواص شفا بخش و درمان کننده نیز هست.

 

یک ظرف کوچک در دار – می توانید یکی از ظرف های قدیمی چرب کننده لبتان را خوب بشویید و خشک کنید و استفاده نمایید.

روش درست کردن لایه بردار طبیعی لب :

روغن نارگیل با تغییر دما شل و سفت می شود. برای درست کردن این اسکراب از حالت سفت تر روغن نارگیل استفاده کنید.

 

شکر قهوه ای، عسل و روغن نارگیل را در یک ظرف شیشه ای بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

این مخلوط را به ظرف کوچک خود منتقل کنید. بهتر است روی ظرف تاریخ بزنید.

 

نکته مهم : بهتر است همواره محصولات زیبایی که خود در خانه درست می کنید را در اندازه های کم درست کنید، چرا که در آن ها هیچ نگهدارنده ای استفاده نمی شود و به همین جهت نمی توانید آن ها را به مدت طولانی نگهداری کنید.

 

این اسکراب لب را می توانید تا 2 هفته در یخچال نگه دارید

چطور لایه بردار طبیعی لب را استفاده کنید؟

ابتدا آن را از یخچال خارج کنید و بگذارید چند دقیقه با محیط هم دما شود تا حالت سفت و جامدش را از دست بدهد.

 

سپس کمی از آن را برای چند دقیقه با حرکات دایره وار به آرامی روی لب ها بمالید.

 

سپس بگذارید  برای 1 تا 2 دقیقه روی لب بماند.

 

آن را با لیف نرم مخصوص صورت (ترجیحا گرم ) پاک کنید و سپس با مرطوب کننده ی لب چرب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. با استفاده از این اسکراب طبیعی لب، پوست های مرده و خشک شده را از لب جدا کرده و پوست آن را سالم و تازه کرده اید.